”Ofta-bra-efter” blir oftast bra.

Ett globalt mejeriföretag har på sin variant av turkisk yoghurt ersatt ”Bäst före” med ”Ofta bra efter”, med stor stor text samt med tydliga bilder som illustrerar och ordinerar: titta, lukta, smaka!
Syftet är att röra sig bort från det ganska platta ”Bäst före”, vilket många tror är produktens sista förbrukningsdag. Vilket leder till att många kastar mjölk och yoghurt och mycket annat, trots att det inte bara är tjänligt utan även gott.
”Bäst före” tar inte hänsyn till temperaturer och förvaring i värdekedjans alla led. Och även utan något datum kan man veta. Dålig mjölk luktar ”surt”, och om man även smakar lite så har den inte förvandlats till livsfarligt pilspetsgift. Så lukta, smaka och minska matsvinnet.

Mejeriföretagets variant av turkisk yoghurt är även växtbaserad. I detta fallet tillverkad av sojabönor. Huruvida yoghurt av soja transporterad från fjärran är bättre än yoghurt tillverkad av lokal mjölk är bättre för miljön besvaras inte i denna text. Men, om man kan hitta växtbaserad råvara närmare så kan det annars i så fall bli det, eftersom mejeriprodukter(s framställning) är tämligen klimatpåverkande.

Samma företag lanserade på matsvinnsdagen också en rapport som bland annat visade på att svenska konsumenter anger miljöskäl som den främsta och viktigaste anledningen till att minska matsvinnet. I de övriga länderna i undersökningen angavs att spara pengar som det vanligaste skälet. Varför inte drivas av båda skälen? Rapporten visar även att kvinnor mer än män anser att det är viktigare att minska matsvinnet i hemmet. Go ladies!

Tillbaka