Back to the future.
RFID-taggar och NFC-etiketter har ofta använts på och för att skydda dyra produkter mot förfalskningar och ”omdirigerad” distribution (tjyveri). Att det anammats av just den typen av produkter är för att kostnaden ofta ansetts för hög för billigare varor i stora volymer.
Nu har ett europeiskt företag beslutat sig för att göra den smarta framtiden till vardag för miljontals vardagsprodukter, genom att erbjuda RFID- och NFC-lösningar från 3 cent/st (US), med målet att få ned kostnaden till 1 cent.
Tanken är att kunna möjliggöra en bred implementering av RFID och NFC på FMCG-marknaden (Fast Moving Consumer Goods), och få igång massanvändandet av tekniken på ett stort antal konsumentprodukter.
Lösningarna skall hjälpa till att hålla koll på distributionen och dess förutsättningar (tid, temperatur, etc.), hur länge varan varit på lager och hur många enheter som finns där (för att inte återbeställas för sent eller för tidigt, d.v.s. överbeställas med svinn som resultat), hur länge produkten stått på hyllan i butik och i förhållande till hållbarhetsdatum så att inte datumet går ut och varan ligger kvar på hyllan om så skett, alternativt kunna reas ut för att säljas och konsumeras i tid, istället för att kastas.
Det går även att använda lösningar av denna typ till pantsystem och korrekt sortering och återvinning av förpackningarna.
Allt detta går att göra, utöver att dessutom kommunicera med de kära konsumenterna. Delge dem viktig och intressant information, bistå i diverse lojalitetsprogram etc. etc..
IoT, NFC, blockchain….som känts som framtid är kanske här, nu.